Recensie

Big data van Anne Vegter

29 april 2021
Auteur: Francine Maessen
Foto: ZAH

Delen:

Met Big data zet Anne Vegter zichzelf in het rijtje van dichters als Margaret Atwood en Louise Glück, door vrouwelijke mythologieën te herschrijven tot confessionele poëzie. Atwood deed dat in You Are Happy (1974) bijvoorbeeld al met het personage van Circe, Vegter neemt hiervoor Medea ter hand – en Ingrid Jonker.

Big data is opgedeeld in drie delen: ‘Hoe Europa doen (interview)’, ‘Big data (gedichten)’ en ‘Medea 2.0 (monoloog)’. In de praktijk zijn het allemaal gewoon gedichten, al zijn bij het eerste en het laatste deel wel sporen van de aangekondigde vorm terug te vinden. Het eerste deel gaat volledig over de Zuid-Afrikaanse dichteres Ingrid Jonker, door haar stijl en zelf gekozen levenseinde vaak vergeleken met Sylvia Plath. In ‘Hoe Europa doen’ horen we een boze Jonker, die vertelt over haar reis naar Europa en de mannen in haar leven: haar lief in Zuid-Afrika, Jack Cope, André Brink in Parijs, en haar vader met wie ze een moeizame relatie heeft. Dit keer geen nuance en omfloerste woorden, maar Jonker die haar ei kwijt moet:

            Ze zeggen dat verledens schuld hebben.
           Ik had inderdaad een vader die ik echt niemand zou toewensen.
           Eentje die nooit te beroerd was om mij te ontmoedigen.
           Hij was het soort mislukte Afrikaanse schrijver van wie niemand nog een titel weet.
           Dus die had de pest in dat ik zomaar floep beroemd werd met mijn gedichten.

Vegter schuwt het niet om heftige onderwerpen zoals abortus te bespreken, en focust hierbij op de eenzaamheid die Jonker gevoeld moet hebben om die alleen het hoofd te moeten bieden.

           Dus ja toen kwam er zo’n big African mamma aan te pas
           Met een roestige pin en groenbruine toverthee.
           Dat werd spoelen en prikken, woow.
           Voor zulke pijn héb je niet eens een woord.
           En Jack de hele tijd de andere kant uit kijken, natuurlijk.
           Die kon niet tegen bloed.
           Laat ook maar.

Opvallend is het taalgebruik waarmee Jonker wordt weergegeven. Met duidelijke spreektaal en moderne uitroepen (zie bovenstaande ‘woow’ en ‘floep’) wordt ze buiten het vacuüm van de geschiedenis geplaatst en is haar verhaal er ook eentje van de moderne vrouw.

Het tweede deel van de bundel, ‘Big data (gedichten)’, is meer hermetisch. Verschillende thema’s lijken hier door elkaar te lopen, zoals intimiteit, dierenrechten, de dood, sociale media. De vermenging maakt het soms onduidelijk waar de individuele gedichten over gaan, maar ze lijken als geheel goed samen te werken.  

‘Big data (gedichten)’ is echter maar van korte duur en verreweg het grootste deel van de bundel bestaat uit ‘Medea 2.0 (monoloog)’. Net als in het eerste deel zien we in de titel al dat we te maken hebben met een herschrijving van het verhaal van een vrouw, alhoewel Medea minder direct naar voren komt dan de historische Ingrid Jonker. Medea is eerder het archetype van de bedrogen vrouw, dan de exacte figuur die we kennen uit de Griekse mythologie. De overeenkomsten zitten in het vreemdgaan van de man, de destructieve reactie van de vrouw die desondanks haar man ook niet echt kwijt wil, en de kinderen die daar tussenin komen te zitten. Het roept heftige beelden op van slaande ruzies en vechtscheidingen:

           hem halverwege laten bungelen
           uithongeren
           versterven
           of aan je hakken omhooghengelen 
           ik help je niet
           vader van mijn liefsten
           verschrompel in je droge riool

Vegter kaart het traumatische aspect van bedrog en vechtscheidingen en schuwt geen moment de intensiteit van de emoties die daar bij komen kijken. Dit versterkt het sterk confessionele karakter van de gedichten. Hier geen kalme omschrijvingen of overwegingen, maar pure expressie.

Big data is een sterke, maar ook hele emotionele bundel. Daar moet je van houden, doch voor de liefhebbers van confessionele poëzie en feministische herschrijvingen, is het een aanrader.

Anne Vegter, Big data. Dichtenbundel. Amsterdam: Querido, 2020. ISBN: 9789021417257. Prijs: € 16,99

Meer nieuws

14 oktober 2025, Actueel
De nieuwe ‘Art of the Kalahari Kalender 2026’
Jaarlijks wordt de ‘Art of de Kalahari’ kalender uitgegeven. Dit is een kalender die gemaakt wordt door artiesten van het Kuru Art project in D’kar, Botswana. Het project geeft de mogelijkheid voor artiesten om uiting te geven aan hun cultuur en traditie. Bij de aankoop van de kalender, steunt u deze artiesten. De kalender wordt gedrukt in […]
13 oktober 2025, Actueel
Zuid-Afrikaanse Auteurs en Artiesten in Nederland
Crossing Border with J.M. Coetzee J.M. Coetzee wordt geïnterviewd door Arnon Grunberg over Van man to man en het leven en werk van Olive Schreiner. Meer dan veertig jaar, tot aan haar dood in 1920, werkte Olive Schreiner aan wat haar beste roman moest worden: Van man tot man. Eerder had ze roem vergaard als feministische, anti- racistische pionier en chroniqueur […]
8 oktober 2025, Uit het Huis
Om in te trek in Het Zuid-Afrikahuis
Wanneer mens in ’n nuwe huis intrek is daar logistieke dinge om uit te sorteer en voel mens soms ontheemd. Van die interessantste logistieke dinge wat ek geleer het, was hoe die Suid-Afrikaanse vlag voor Het Zuid-Afrika huis daagliks geplant word. Ons is gelukkig om ’n lekker lang medewerker te hê wat as sy eerste […]

Bezoekadres

Keizersgracht 141-C
1015 CK Amsterdam
+31(0)20-6249318

Openingstijden

Vragen en afspraken

Neem contact op

Volg ons