Archief

Beelden uit het archief: Ingraven, ophogen, duikers, bruggen en tunnels

30 maart 2022
Auteur: Dr. G.J. Schutte
Foto:

Delen:

De eerste Voortrekkers die in de jaren 1830 het binnenland van zuidelijk Afrika introkken, wilden al een weg naar de haven aan de Delagoabaai – de Trichardt-trek eindigde daar. De Transvaalse President Th.F. Burgers reisde in 1875 naar Europa om steun voor de bouw van een spoorlijn en bestelde rails, die vervolgens nog jaren op de havenkade van Lourenço Marques (Maputo) lagen te roesten.

Een rechtstreekse spoorverbinding van Pretoria met de Delagoabaai stond ook centraal in het onafhankelijkheidsbeleid van Paul Kruger, waarvoor hij in 1884 in Nederland steun kwam halen. In 1887 was het na allerlei moeilijkheden zover: de Nederlandsche Zuid-Afrikaansche Spoorweg-Maatschappij (NZASM) kreeg een concessie om die lijn te bouwen: een spoorlijn buiten Engels gebied naar een neutrale haven, aangelegd en beheerd door een Nederlandse spoorwegmaatschappij, gefinancierd door Nederlands en Duits geld.

Station Krokodilpoort [AVA IV 32B-12a]

Krokodilpoort bij Kil. 85 spoor langs de berg  [AVA IV 32B-10b]

De lijn Pretoria-Lourenço Marques was 562 kilometer lang, het Transvaalse deel, vanaf Komati, was 472 kilometers. De NZASM had geluk: Nederland kende veel knappe ingenieurs met Oost-Indische ervaring. Zij moesten een tracé bouwen over bergen en dalen, ravijnen en rivieren, en forse hoogteverschillen overbruggen. Het tracé lag in grotendeels onontwikkeld gebied. Men kon weliswaar zwarte arbeiders inhuren, maar die waren ongeschoold, en de her en der ingehuurde bouwmaatschappijen vergden leiding van de ingenieurs en opzichters van de NZASM.

De Krokodilpoort [dal] bij KM 84,5 [AVA IV 32B/9b]

Na ongeveer zes jaar was de Oosterlijn Pretoria-Lourenço Marques gereed. Intussen waren ook enkele zijlijnen aangelegd, terwijl de jaren erna nog een heel aantal lijnen geopend werden, waardoor er vanuit Pretoria/Johannesburg behalve met Lourenço Marques ook spoorverbindingen met Bloemfontein, Kaapstad en Durban ontstonden.

De aanleg van de Oosterlijn was een hele klus, al het materiaal –rails, bielzen, bouten en moeren – werd van overzee aangevoerd, evenals het personeel. De aanleg van de baan vergde de bouw van tientallen bruggen en duikers, er moesten diepten opgehoogd, ingravingen in rotsen en bergen gemaakt worden, inclusief een lange tunnel, en stations en huizen voor het personeel gebouwd worden.

Het Zuid-Afrikahuis bewaart een uitgebreide collectie foto’s van de Oosterlijn, afkomstig van de NZASM zelf en van verscheidene mensen die werkzaam waren bij de bouw ervan. Hierbij een kleine selectie, rondom de Krokodilrivier (Kilometer 85 betekent: 85 kilometer van de grens bij Komati (=KM 1).

Brug over de Krokodilrivier bij Kil. 85 [AVA IV 32B/10a]

Meer nieuws

20 juli 2025, Actueel
Zomersluiting 2025 Zuid-Afrikahuis
Wij zijn van 21 juli tot en met 31 augustus 2025 gesloten. U kunt altijd e-mailen naar info@zuidafrikahuis.nl voor urgente zaken. Wij hopen u weer spoedig van dienst te kunnen zijn. Tot snel! Team Zuid-Afrikahuis.
8 juli 2025, Cursussen
Doe mee met de cursus Afrikaans in 2025!
In het nieuwe jaar starten we weer met vijf cursussen, namelijk cursus Nederlands voor Afrikaanstaligen (beginners en gevorderd), cursus Afrikaans voor beginners, gevorderden en conversatie.
5 juni 2025, Actueel
Het Zuid-Afrikahuis heeft een nieuwe directeur
Voor het eerst mag het Zuid-Afrikahuis een Zuid-Afrikaanse verwelkomen als directeur. Vanaf 1 juni 2025 versterkt Susan Coetzee-Van Rooy het team van het Zuid-Afrikahuis. Ze is een ervaren hoogleraar en leidinggevende aan de Noordwes-Universiteit (NWU) van Zuid-Afrika. Hier heeft ze verschillende functies als waarnemend decaan, adjunct-decaan onderzoek en institutionele directeur vervuld. Meertaligheid Meertaligheid in een […]

Bezoekadres

Keizersgracht 141-C
1015 CK Amsterdam
+31(0)20-6249318

Openingstijden

Vragen en afspraken

Neem contact op

Volg ons