Archief

Beelden uit het archief: Ingraven, ophogen, duikers, bruggen en tunnels

30 maart 2022
Auteur: Dr. G.J. Schutte
Foto:

Delen:

De eerste Voortrekkers die in de jaren 1830 het binnenland van zuidelijk Afrika introkken, wilden al een weg naar de haven aan de Delagoabaai – de Trichardt-trek eindigde daar. De Transvaalse President Th.F. Burgers reisde in 1875 naar Europa om steun voor de bouw van een spoorlijn en bestelde rails, die vervolgens nog jaren op de havenkade van Lourenço Marques (Maputo) lagen te roesten.

Een rechtstreekse spoorverbinding van Pretoria met de Delagoabaai stond ook centraal in het onafhankelijkheidsbeleid van Paul Kruger, waarvoor hij in 1884 in Nederland steun kwam halen. In 1887 was het na allerlei moeilijkheden zover: de Nederlandsche Zuid-Afrikaansche Spoorweg-Maatschappij (NZASM) kreeg een concessie om die lijn te bouwen: een spoorlijn buiten Engels gebied naar een neutrale haven, aangelegd en beheerd door een Nederlandse spoorwegmaatschappij, gefinancierd door Nederlands en Duits geld.

Station Krokodilpoort [AVA IV 32B-12a]

Krokodilpoort bij Kil. 85 spoor langs de berg  [AVA IV 32B-10b]

De lijn Pretoria-Lourenço Marques was 562 kilometer lang, het Transvaalse deel, vanaf Komati, was 472 kilometers. De NZASM had geluk: Nederland kende veel knappe ingenieurs met Oost-Indische ervaring. Zij moesten een tracé bouwen over bergen en dalen, ravijnen en rivieren, en forse hoogteverschillen overbruggen. Het tracé lag in grotendeels onontwikkeld gebied. Men kon weliswaar zwarte arbeiders inhuren, maar die waren ongeschoold, en de her en der ingehuurde bouwmaatschappijen vergden leiding van de ingenieurs en opzichters van de NZASM.

De Krokodilpoort [dal] bij KM 84,5 [AVA IV 32B/9b]

Na ongeveer zes jaar was de Oosterlijn Pretoria-Lourenço Marques gereed. Intussen waren ook enkele zijlijnen aangelegd, terwijl de jaren erna nog een heel aantal lijnen geopend werden, waardoor er vanuit Pretoria/Johannesburg behalve met Lourenço Marques ook spoorverbindingen met Bloemfontein, Kaapstad en Durban ontstonden.

De aanleg van de Oosterlijn was een hele klus, al het materiaal –rails, bielzen, bouten en moeren – werd van overzee aangevoerd, evenals het personeel. De aanleg van de baan vergde de bouw van tientallen bruggen en duikers, er moesten diepten opgehoogd, ingravingen in rotsen en bergen gemaakt worden, inclusief een lange tunnel, en stations en huizen voor het personeel gebouwd worden.

Het Zuid-Afrikahuis bewaart een uitgebreide collectie foto’s van de Oosterlijn, afkomstig van de NZASM zelf en van verscheidene mensen die werkzaam waren bij de bouw ervan. Hierbij een kleine selectie, rondom de Krokodilrivier (Kilometer 85 betekent: 85 kilometer van de grens bij Komati (=KM 1).

Brug over de Krokodilrivier bij Kil. 85 [AVA IV 32B/10a]

Meer nieuws

1 december 2025, Actueel
Oratie Dr. Jolyn Phillips – Leerstoelhouder: Zuid-Afrika: Talen, Literaturen, Cultuur en Maatschappij
“Bientang ’n !nau epos: die reis van ’n digter-navorser” Hierdie referaat ondersoek die verhouding tussen die Afrikaanse epos Bientang deur Jolyn Phillips en die rolle van ’n digter-navorser wat met argief-en inheemse kennis omgaan. Deur Bientang se narratiewe struktuur en temas te ontleed, ontdek ons hoe die digter se betrokkenheid by historiese tekste en plaaslike […]
6 november 2025, Cursussen
Doe mee met de cursussen van het Zuid-Afrikahuis in 2026!
In het nieuwe jaar starten we weer met vijf cursussen, namelijk cursus Nederlands voor Afrikaanstaligen (beginners en gevorderd), cursus Afrikaans voor beginners, gevorderden en conversatie.
4 november 2025, Actueel
Jongerenproject 2026
Nieuwsgierig naar Zuid-Afrika? Ga mee met het Jongerenproject van het Zuid-Afrikahuis op studiereis! In een rondreis van 3 à 4 weken bezoeken we verschillende universiteitssteden, volgen we gastcolleges, en maken we kennis met maatschappelijke organisaties. In bijna elke stad verblijf je bij gastouders, waardoor je kennis maakt met het dagelijks leven in het land en […]

Bezoekadres

Keizersgracht 141-C
1015 CK Amsterdam
+31(0)20-6249318

Openingstijden

Vragen en afspraken

Neem contact op

Volg ons