Evenement

Boekpresentatie ‘De achtste Zonnebloemen’ van Pauline Vijverberg

18 november 2020
Auteur: Team Zuid-Afrikahuis

Delen:

Op 10 december van 16.00-17.00 organiseert het Zuid-Afrikahuis een digitale boekpresentatie over het nieuwe boek De achtste Zonnebloemen van Pauline Vijverberg.

Tijdens de presentatie zal Pauline ingaan op de ontstaansgeschiedenis van het boek en zal Arjan Krijgsman, mede-organisator van de Zuid-Afrikahuis leeskring, haar interviewen. Het is voor u, de kijker, ook mogelijk om vragen te stellen via de livestream chat.

Bekijk hier de teaser:

Over De achtste Zonnebloemen:

Bijna niemand weet dat Van Goghs jongste broer naar Zuid-Afrika verhuisde. Of dat het nichtje van de muze van Breitner wilde leven zoals muziek klinkt. Duikt in Zuid-Afrika een nieuw zonnebloemen-schilderij op? Vincent van Gogh schilderde de zonnebloemenserie in het jaar dat zijn jongste broer Cor naar Zuid-Afrika vertrok. Zeven versies, om het Gele Huis op te vrolijken. Gaf hij een achtste mee aan zijn broer? Cor raakt bevriend met de entomoloog Jacobus Swierstra en de zusjes Niesje en Geesje Kwak, model voor de kimono schilderijen van Breitner. Zij zijn net als Cor, Jacobus en vele andere Nederlanders, naar de Transvaal geëmigreerd met hoop op een betere toekomst. Aafke is jaren later terug in Zuid-Afrika om te zorgen voor haar zieke vader die niet meer spreken kan. Ze is ook op zoek naar het schilderij dat vroeger bij haar thuis hing: de vaas met zonnebloemen. Vindt zij het schilderij dat haar enige herinnering is aan haar overleden moeder? In deze roman cirkelen feit en fictie om elkaar heen. Het is een geschiedenis van triomf en tragedie en alles wat daartussen ligt. Het leest als een liefdesbrief over vriendschap en verlies, over de kracht van herinneringen, over de kunst om gelukkig te leven. En over liefde in al zijn vormen.

Binnenkort kunt u hier de livestream link vinden.

U kunt hier het boek bestellen:

Genre: roman